02.05.2022
Οι εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης δημιουργούν νέες ευκαιρίες για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή και ελληνική αγορά.
Ώθηση στην ηλεκτροκίνηση δίνουν οι επενδύσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και προγράμματα κρατικών και κοινοτικών επιδοτήσεων.
Αυξάνεται κατακόρυφα η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με περισσότερα από 50 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα να κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά τα επόμενα πέντε χρόνια. Μέχρι το 2030, εκτιμάται ότι θα έχουν παραχθεί πάνω από 130 εκατομμύρια οχήματα, με τις κατασκευάστριες εταιρείες να επενδύουν από 110 έως 180 δισεκατομμύρια δολάρια για να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα που προτάσσουν οι εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση.
Η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε μια νέα στρατηγική
που δημοσιεύτηκε στο τέλος του 2020, εκτιμά
ότι για να πετύχει τους στόχους της για
ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, θα
πρέπει έως το 2030, στους δρόμους των
κρατών-μελών της να κυκλοφορούν
τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα
με μηδενικούς ρύπους. Στο πλαίσιο αυτό,
η ΕΕ τον επόμενο χρόνο θα προτείνει
αυστηρότερους περιορισμούς στις εκπομπές
CO2 για τα οχήματα ιδιωτικής και
επαγγελματικής χρήσης από το 2025.
Παράλληλα, κράτη-μέλη, όπως η Γαλλία και
η Σλοβενία, έχουν ήδη δώσει ημερομηνία
λήξης στην πώληση οχημάτων που κινούνται
με προϊόντα πετρελαίου.
Οι
πωλήσεις αυτοκινήτων με χαμηλούς ρύπους
αυξάνονται κατακόρυφα, παρά την πανδημία
και τα επιμέρους ζητήματα, όπως η μικρή
αυτονομία και η έλλειψη σταθμών φόρτισης.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποστηρίζουν
ότι έως το 2024, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο
θα κοστίζει όσο ένα συμβατικό. Ωστόσο,
προειδοποιούν ότι η έλλειψη υποδομών
θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη στις
πωλήσεις.
Σημείο
τριβής για την ηλεκτροκίνηση αποτελούν
οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης, ένα θέμα
που δημιουργεί προκλήσεις για τις
εταιρείες που διεκδικούν το μερίδιο
τους στην αγορά της ενέργειας. Μεγάλες
εταιρείες καυσίμων εντάσσουν στο πλάνο
τους την εγκατάσταση ταχυφορτιστών,
όπου οι οδηγοί θα μπορούν να φορτίζουν
το αυτοκίνητο τους, ενώ απολαμβάνουν
τον καφέ τους ή ξεκουράζονται από το
ταξίδι τους. Παράλληλα, το υψηλό κόστος
παροχής οικιακής ηλεκτρικής ενέργειας,
αποτελεί ένα δεύτερο «αγκάθι» για την
ηλεκτροκίνηση.
Σήμερα, τα ηλεκτρικά οχήματα πόλης διαθέτουν αυτονομία από 250 έως 300 χιλιόμετρα, ένα μέγεθος επαρκές για το μέσο καταναλωτή. Στα μεγαλύτερα οχήματα, η αυτονομία φτάνει στα 400 με 500 χιλιόμετρα ανά πλήρη φόρτιση. Ερευνητές έχουν ήδη εκπονήσει σχέδια για τη χιλιομετρική απόσταση μεταξύ των ταχυφορτιστών στις Εθνικές Οδούς, ώστε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μπορούν να πραγματοποιήσουν μεγαλύτερα ταξίδια.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα χρειαστούν 3 εκατομμύρια σημεία φόρτισης και 1000 σημεία ανατροφοδότησης για αυτοκίνητα υδρογόνου έως το 2030, ενώ προαναγγέλλει ένα νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης έως τα τέλη του 2021. Στα τέλη του 2019, η Ευρώπη διέθετε περίπου 200.000 σημεία φόρτισης. Πάνω από το 25% αυτών βρίσκονται στις Κάτω Χώρες, το 20% στη Γερμανία, το 15% στη Γαλλία και το 14% στο Ηνωμένο Βασίλειο, την ίδια στιγμή που αυτές οι χώρες καλύπτουν μόνο το 27% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ. Στο άλλο άκρο του φάσματος, η Ρουμανία, χώρα περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία, διαθέτει το 0,2% του συνόλου της ΕΕ.
Στο τέλος του 2020, η Ελλάδα διέθετε 61 δημόσια σημεία φόρτισης. Εκτιμάται ότι για να μπορέσουν να κινηθούν απρόσκοπτα οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλη την ελληνική επικράτεια, απαιτούνται από 80 έως 100 σταθμοί ταχυφόρτισης και τουλάχιστον 3.000 σταθμοί απλής φόρτισης. Αυτό αναφέρει ο διευθυντής του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, Ευάγγελος Μπεκιάρης ο οποίος επισημαίνει ότι για να μπορέσει ένα ηλεκτρικό όχημα να κινηθεί απρόσκοπτα σε όλη την ελληνική επικράτεια, εκτός των νησιών, πρέπει να υπάρχουν σταθμοί φόρτισης ανά 40 μικτά χιλιόμετρα.
Οι
αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, κάνουν την
αρχή στο ζήτημα των ταχυφορτιστών. Οι
περισσότερες διαθέτουν τουλάχιστον
έναν τον οποίο διαθέτουν για δωρεάν
φόρτιση στους πελάτες τους, ως κίνητρο
για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Αρκετοί
Δήμοι έχουν ή προγραμματίζουν να
εγκαταστήσουν παρόμοιους φορτιστές
στα δημαρχιακά μέγαρα. Σύμφωνα με τον
σχετικό νόμο 4710/20 οι Δήμοι της χώρας
υποχρεώνονται να διαμορφώσουν σημεία
φόρτισης - θέσεις στάθμευσης ηλεκτροκίνητων
σε χώρους της αρμοδιότητάς τους (ΣΦΗΟ)
και να εγκαταστήσουν ένα φορτιστή ανά
1000 κατοίκους, που συνεπάγεται στην
τοποθέτηση 11.00 φορτιστών. Η επένδυση
αυτή υπολογίζεται στα 70 εκατομμύρια
ευρώ, αν υπολογιστεί ότι το κόστος
εγκατάστασης για κάθε φορτιστή είναι
μεταξύ 6.000 – 8.000 ευρώ.
Εμπορικά
κέντρα, βενζινάδικα, συνεργεία και άλλες
επιχειρήσεις κινούνται προς την ίδια
κατεύθυνση. Στις άδειες νεόδμητων
πολυκατοικιών προβλέπονται επίσης,
σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Παράλληλα,
με στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου
και χρηστικού δικτύου δημόσιας υποδομής
φόρτισης μέσω του προγράμματος «Φορτίζω
τον δήμο μου», επιδιώκεται η σύμπραξη
δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, δίνοντας
την δυνατότητα στην ιδιωτική πρωτοβουλία
να αναπτύσσει και να συντηρεί δίκτυα
φόρτισης, μια κίνηση που θα δημιουργήσει
ευκαιρίες απασχόλησης τα επόμενα χρόνια.
Η
ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, αποτελεί
πόλο έλξης επενδύσεων από εγχώριους
και ξένους ομίλους εταιρειών, ενώ το
ΥΠΕΝ έχει ήδη εξαγγείλει προγράμματα
επιδοτήσεων για την τόνωση της
ηλεκτροκίνησης. Πριν λίγο καιρό το State
Department ανακοίνωσε την είσοδο στην αγορά
αυτή δύο μεγάλων αμερικανικών εταιρειών,
της Tesla, η οποία θα αναπτύξει ένα νέο
κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα,
και της Blink Charging.
Δυναμική
στρατηγική αναπτύσσει και η ΔΕΗ, η οποία
κατά την επόμενη τριετία αναμένεται να
δημιουργήσει 1.000 σημεία φόρτισης, ενώ
μακροπρόθεσμα σχεδιάζει την ολοκλήρωση
ενός πανελλαδικού δικτύου φόρτισης. Η
εταιρεία έχει ήδη υπογράψει μνημόνιο
συνεργασίας με αλυσίδα σούπερ-μάρκετ,
με εταιρεία ταξί και την Fraport Greece, η οποία
διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Στόχος είναι η δημιουργία πάνω από
10.000 σημεία φόρτισης στο μέλλον. Παρομοίως,
ιδιωτικοί πάροχοι ενέργειας ανακοινώνουν
προϊόντα και υπηρεσίες, που απευθύνονται
σε οικιακούς καταναλωτές - κατόχους
ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Στη βιώσιμη
κινητικότητα επενδύουν και μεγάλες
εταιρείες από τον κλάδο της εμπορίας
πετρελαιοειδών, όπως η Ελίν που σχεδιάζει
να εγκαταστήσει σταθμούς φόρτισης
ηλεκτρικών οχημάτων στα πρατήριά της,
και η Shell που ήδη τοποθετεί νέους
ταχυφορτιστές στα πρατήριά της στο
εξωτερικό.
Σύμφωνα
με τα στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος
και Ενέργειας, μέσα στο 2021 αναμένεται
να χωροθετηθούν 10.000 σημεία σταθμών
φόρτισης στη χώρα μας, ενώ θα ακολουθήσουν
άλλοι 1.500 φορτιστές σε μικρότερους
δήμους. Δεκάδες Δήμοι εκπονούν σχέδια
φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με
χρηματοδότηση από το «Πράσινο Ταμείο»
ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ.
Με
πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ και Reuters.
ISO 9001:2015
Γραπτή Εγγύηση
Παραλαβή & Παράδοση στο χώρο σας